Lasten kanssa Helsingissä

Huh, kotona ollaan!
Neljän päivän Helsingin reissu heitetty ja nyt taas kotona huilaamassa. :)

Lähdimme reissuun junalla ja auto jäi tällä kertaa kokonaan kotiin, junamatkat löytyivät niin halvalla kun tarjouksia jaksoi kyttäillä, tarjousjunat tulivat hiukan halvemmaksi meidän porukalle kuin omalla autolla ajo mutta suurin plussa junamatkustuksessa oli vapaampi liikkuminen.
Isla raivoaa nykyään jo meiltä kaupunkiin ajaessa niin ajatus kolmesta tunnista autossa suuntaansa tämän porukan kanssa ei houkuttanut.
Matkat sujuivat todella hyvin, menomatkalla meillä oli IC-juna jossa leikkivaunu joten lapset touhusivat lähes koko matkan leikkipaikassa.
Nyt takaisin tullessamme meillä oli Pendolino joka hiukan hirvitti millaista huutoa matka tulee olemaan mutta matka taittuikin oikein kivasti, Isla nukkui Tikkurilasta Tampereelle rattaissa ja tämän jälkeen oli vielä niin uupunut, että mieluiten nyhjäsi sylissä loppumatkan.
Pinja taas teki koko matkan Loom bandseilla jota osti lähtiessämme matkapuuhasteluksi.

Yövyimme Scandic Parkissa joka kovan tarjouskyttäilyn perusteella oli meille se halvin hotelli, kanta-asiakkaana yöpyminen teki kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle 280 euroa kolmelta yöltä.
Lisäksi olin itse yöpynyt juuri Parkissa Blogiringin kesäjuhlien aikaan ja tiesin missä hotelli on ja millainen hotelli meitä odottaa.
Olimme erittäin tyytyväisiä Parkiin, tärkeimpinä tietysti oli halpa hinta ja hyvä sijainti rautatieasemalta.
Hotelli oli myös moderni, siisti ja uudenaikainen sekä aamupalat runsaat ja hyvät.
Muita meidän porukka ei tarvinnutkaan, tietysti hyvinä plussina oli lasten huomioiminen leikkipaikoin ja lasten buffetteineen illalla kun ruokaa piti saada nopeasti väsyneille lapsille.

Kokonaisuudessaan kaupunkilomailu oli mukavaa, näimme paljon ja pääsimme hiukan kotiympyröistä muualle.
Helsinki on kaunis kaupunki jossa aikaa saa tapettua pelkästään kävellen ja katsellen rakennuksia ja ihmisvilinää. Kelitkin suosivat meitä reissullamme todella hyvin.
Mutta en voi sanoa, etteikö reissu olisi ollut rankka, siinä missä lapset ovat uupuneita ja kaatuivat kotiin päästyämme aika pian sänkyihinsä niin sitä ovat vanhemmatkin.
Reissailu pelkästään Pinjan kanssa varmaan menisikin, Pinja jaksaa kävellä jo ja ruoka-ajat sekä uniajat eivät ole niin tarkkoja mutta kun kokonaisuuteen lisätään yksi taapero niin johan saahaan reissua vähän raskaammaksi.

Isla vie lähes kokoajan toisen vanhemmat täyden huomion, jos Pinja jaksaa kävellä niin Isla ei jaksa istua rattaissa.
Kärttyinen Isla on kärttyiset vanhemmat, turhautumisia on koettu lähes päivittäin tämän pippurisen neidin kanssa.
Koska rattaissa istuminen on niin tylsää niin huomion saa herätettyä joko täysiä kiljumalla, heittämällä pois kaiken minkä irti saa tai riuhtomalla itseään irti vöistä ja jos turhautunut vanhempi päästää Islan vapauteen perässä saa juosta sydän pamppaillen kokoajan minne tämä pikkuneiti keksii pinkoa.
Lisäksi Isla ei tykännyt mistään ruoasta, koko reissun aikana Isla ei ole varmaan syönyt ranskalaisia ja pientä naposteltavaa ihmeellisempää, puurot aamulla eivät kelvanneet eikä kyllä oikein mitkään muutkaan ja jos ruoka ei maistu se on kiva heitellä lattialle huudon kanssa, tämä toistui joka ikisellä ruokailulla reissun aikana.

Entäs ne päiväunet, Isla tarvitsee päiväunet ja vaatii oikeastaan ne koska on niin uupunut, tiistaina nukkui hyvin Suomenlinnassa puoliltapäivin, eilen taas Linnanmäellä ei nukkunut ja oli lopulta aivan lopenuupunut huutamiseen ja nukahti viimein ennen kolmea alle tunniksi.
Tänään tarkoituksella venyttelin päiväunet junaan ja nukahtikin ihan mukavasti Tikkurilan jälkeen mutta Tampereella herättyään monen päivän vähäunisuus jo näkyi, Isla oli aivan uupunut ja halusi syödä vain tisua ja tuttia uniharsoaan rutistellen.

Kaikinpuolin siis rankka reissu sekä lapsille, että vanhemmille mutta silti ihanaa olla välillä reissun päällä, kotona ehtii pyörittämään tasaista arkea rutiineineen taas koko talven.
Lisäksi reissussa ehditään olemaan kokonaan perheellä ilman, että jollain on aina kiire töihin tai tekemättömät kotityöt painavat.
Nyt kaikki tekemättömät hommat saivat jäädä kotiin ja oltiin vain perheen kesken ilman kiirettä.
Ensi vuonna Islakin on taas vuoden vanhempi ja jo huomattavasti paljon fiksumpi ja helpompikin reissukaveri.

Puran reissuamme vielä Suomenlinnan ja Linnanmäen postauksilla sekä fiilistellen uusia Mini Rodineita Punavuoren Peikossa paikan päällä.

5 kommenttia

1. Ei näitä kuvia, ei ei ei!! :D Lisää vain muuttokuumetta :) Helsinki on kyllä mielettömän kaunis. Meillä asuu tuttavia siinä pk-seudulla, niin koskaan ei keskustassa olla hotelleissa majoituttu, mutta varmasti hyviä hotelleja on monia :)

Meillä Mini viihtyi ihmeen hyvin autossa ja viihtyy onneksi rattaissa (valjaiden kanssa, koska osaa jo tulla pois). Mä olin ihan kauhusta jäykkä, kuinka meidän keski-suomen reissu menee autolla, mut lähtisin vaik heti uudelleen ties kuinka pitkälle :)

Mä oon jo niin tottunut, ettei lapset syö mitään etten osaa stressata :D Jos ei syö nii on syömättä. Reissussa Mini söi kyllä ihmeen hyvin. Omia annoksia ei hänelle ostettu, mut isomman lautaselta annoin sitten syödä ranskiksia ja salaattia. Muuten tykkäs mm. jauhelihakeitosta ja hotellin puurosta sekä leivistä.

Vastaukset
    1. Minulla ei enää ole muuttokuumetta Helsinkiin jota joskus nuorempana kovastikkin oli, nykyään kaipaan niin paljon rauhaa ja hiljaisuutta, että asuminen Helsingissä ei tunnu enää houkuttelevalta mutta ihana siellä on käydä ja näkemistä Helsingissä sekä pk-seudulla on tietysti enemmän ja tuttujakin sekä sukulaisia paljon joiden näkemiseen varmasti menisi päiviä.
      Haaveilenkin jo nyt uudesta Helsingin reissusta, meillä jäi Pinjan kanssa kokonaan metroajelu tekemättä ja shoppailtukkaan ei ehditty tällä reissulla. Nyt kun tiedän, että edullisestikkin pääsee matkustamaan junalla ja halpoja hotelleja löytyy kun vain jaksaa vertailla hintoja niin varmasti teemme vielä talvella tai syyslomalla pienen reissun ehkä pelkästään Pinjan kanssa kaksin . :)

Poista
  2. Mekin lähetään sunnuntaina Helsinkiin minean kanssa :) ajattelin mennä yksin autolla 3 vuotiaan kanssa. Katotaan selviinkö.

Vastaukset
    1. Tsemppiä! :) Tosin 3-vuotias on jo sen verran iso, että ymmärtää hiukan paremmin jo matkan tekoa, varmasti menee siis kivasti matka, eipä tuo kovin pitkäkään matka onneksi ole kun pääsee suoraa tietä nopeasti. :)

Poista
  3. Meidän 3v yllätti viikon matkailuautoreissulla... Todella helppo tapaus verrattuna edelliskesään. Ja kun niitä päiväuniakaan ei enää ollut, niin oi sitä vapautta!